LOTUS EVIJA

Evija - EVA znamená "první v existenci". Je to velmi příhodný název, protože Lotus má skvělou reputaci díky svému průkopnickému přístupu v automobilovém i motoristickém sportu.

Evija představuje začátek nové vzrušující kapitoly v historii kultovní a velmi oblíbené značky britských sportovních automobilů. Je to první hypercar od Lotusu a první model společnosti s elektrifikovaným pohonem. 

Produkce vozu je omezena na maximálně 130 kusů, což řadí Eviju mezi nejexkluzivnější auta, která kdy byla vyrobena. Původně byla představena pod názvem Typ 130.  V sedmi desetiletích úspěchu značky bylo automobilům Lotus a závodním vozidlům vždy přiděleno číslo typu a Evija není výjimkou.

Lotus Evija se začne vyrábět v továrně v Hethelu v roce 2020. Zákazníci za vůz zaplatí 1,7 milionu liber bez daně, což je v přepočtu přes 48 milionů korun. Zájemci o vůz musí složit zálohu ve výši 250.000 liber (sedm milionů korun). Eviju je možné si u nás objednat již nyní.


"Lotus Evija je auto jako žádné jiné. Na globální automobilové scéně oživí naší značku v srdcích a myslích fanoušků sportovních aut. Také připraví cestu pro další vizionářské modely. Evija je Lotus každým coulem, byl vyvinut s neochvějnou vášní posouvat hranice, zkoumat nové způsoby myšlení a aplikovat průlomovou techniku," říká o novince generální ředitel Lotusu Phil Popham. 

EXTERIÉR INSPIROVANÝ LETECKÝM PRŮMYSLEM

Exteriér je inspirován leteckým průmyslem a je dokonale vyváženou směsí plynulých tvarů a ostrých linií. To jasně dokládá mírně zakřivená, ale ostrá hrana kapoty, která připomíná tolik klasických silničních a závodních vozů Lotus.

Nepochybně nejdramatičtějším prvkem exteriéru je Venturiho tunel, který proniká každou částí vozu. Inspirován závodními vozy Le Mans optimalizuje průtok vzduchu tím, že ho nasměruje skrz karoserii. Kromě vytvoření dech beroucího vzezření tento koncept - známý jako "pórovitost" - napomáhá dodání vysoce energetického proudu vzduchu do zadní části vozu. Ten působí proti nízkému tlaku za vozidlem tak, aby se snížil odpor. 

Při pohledu na zadní části vozu je každý tunel lemován červenou LED diodou a tvoří nápadný světelný podpis ve stylu stuhy. Výsledkem je ohromující vizuální efekt, který se podobá hořákům na stíhacím letadle, zejména, když je viděn v noci. 

Směrové indikátory jsou zabudovány do rohů pásky, zatímco zpětné světlo je zajištěno osvětleným nápisem "T" značky "LOTUS" nad integrovanou nabíjecí klapkou.

AKTIVNÍ AERODYNAMIKA PRO VÝJIMEČNÝ PŘÍTLAK 

Evija je první silniční vůz Lotus, který kdy byl vybaven karbonovým podvozkem, který je lisovaný z jednoho kusu pro výjimečnou pevnost, tuhost a bezpečnost a po celé délce je tvarovaný pro optimalizaci přítlaku. 

Aktivní aerodynamiku představuje zadní spoiler, který se zvedá z klidové polohy do horní části karoserie a systém pro redukci pohybu ve stylu F1 (DRS). Oba režimy se zapojují automaticky v režimu Track, ale mohou být zapnuty i ručně v jiných režimech.

Absence tradičních zpětných zrcátek hraje roli při snižování odporu. Kamery integrované do předních křídel jsou elektronicky vysunuty při odemknutí vozu, zatímco další kamera zabudovaná do střechy poskytuje centrální pohled. Snímky se zobrazují na třech vnitřních obrazovkách.

Russell Carr, ředitel designu, Lotus Cars, prohlásil: "Studovali jsme, jak závodní vozy Le Mans využívají proudění vzduchu, aby mohl projít pod a kolem vozidla, ale i skrze něj. Tento koncept "pórovitosti" je pro Eviu klíčový a umožnil nám vytvořit nadčasový design s výjimečným množstvím přítlaku. "

INTERIÉR INSPIROVANÝ MOTORSPORTEM

Interiér Lotus Evija je stejně dramatický jako exteriér. Dominantou kabiny, která je inspirována technickou precizností závodních automobilů, je přístrojová deska "plovoucí křídlo", která je viditelné z vnějšku skrz čelní sklo. Design také odráží pórovitost exteriéru.

Výjimečná pozornost věnovaná detailu je v centru interiéru. Například viditelné povrchy z uhlíkových vláken zvyšují pocit lehké váhy, zatímco tenký kovový pás - vyrytý slovy "For the Drivers" - běží centrálně skrz obě sedadla.

Uvnitř kabiny je dokonalá rovnováha mezi precizními funkcemi závodního vozu a komfortem silničního vozu. Poloha řidiče je plně nastavitelná tak, aby vyhovovala nejširšímu okruhu cestujících. Elegantní karbonová skořepinová sedadla jsou doplněna výplněmi z Alcantary. Sloupek řízení je ručně nastavitelný. Tříbodové bezpečnostní pásy jsou ve standardní výbavě. 

REVOLUCE V NABÍJENÍ

Lotus Evija je nejen nejvýkonnějším automobilovým pohonem na světě, ale také nejrychlejší dobíjecí baterií na světě. Díky partnerství s Williams Advanced Engineering má baterie schopnost přijímat 800kW náboj. 

S využitím stávající technologie nabíjení je doba nabíjení Evija 12 minut na 80% a 18 minut na 100%. Dojezd vozu je 400 km na kombinovaném cyklu WLTP. 

Nabíjecí zásuvka se skrývá za ventilovanou klapkou v zadní části vozu. Ve stejném místě je malá plaketa, připomínající zákazníkům britskost Evije.

EXTRÉMNÍ VÝKONNOST A KOMFORT NA CESTÁCH

Odpružení podvozku je kalibrováno tak, aby poskytovalo optimální kombinaci extrémního výkonu na trati a komfortu na silnici a je vybaveno třemi adaptivními tlumiči pro každou nápravu. Vyrábí je společnost Multimatic, která vyvíjí technologie odpružení pro silniční, terénní a motoristické aplikace včetně Formule 1.

Magnéziová kola zajišťují optimální lehkost a pevnost, mají velikost 20 a 21 palců vpředu a vzadu. Jsou obuty pneumatikami Pirelli Trofeo R, vyvinutými speciálně pro dosažení maximálního výkonu. Aby bylo možné čelit extrémnímu výkonu Evije, je vůz vybaven brzdovým systémem AP Racing s karbonovými keramickými kotouči vpředu i vzadu.

PRVNÍ LASEROVÁ SVĚTLA NA SVĚTĚ

Lotus Evija je prvním silničním vozem na světě s hlavními i potkávacími laserovými světly. Světelné moduly, které vyrábí společnost Osram, jsou velmi kompaktní a poskytují vynikající výhled na silnici nebo na cestu vpředu. Výrazně tenké vertikální světlomety poskytují dokonalou rovnováhu mezi křišťálovou krásou a vysoce technickým designem. 

PŘIPOJENO KE CLOUDU

Evija je prvním Lotusem, který poskytuje řidičům kompletní sadu digitálně propojených infotainmentů, které budou těžit z bezplatných aktualizací softwaru. Výkonný vestavěný modem umožňuje komunikaci s cloudem a ovladač může s těmito daty komunikovat prostřednictvím aplikace Lotus smartphone. Aplikace umožní řidičům sledovat jejich Eviju odkudkoliv na světě, například zkontrolovat stav nabití baterie a rozsah řízení. 

Informační systém obsahuje chronograf, který řidiči umožňuje zaznamenávat časy kol. Spojení s cloudem umožní, že si řidiči mohou prohlížet svůj výkon na trati.

DOKONALÁ PERSONALIZACE


Evija nabídne zákazníkům jedinečnou možnost personalizace, která jim umožní namodelovat si vůz podle svých představ. To zahrnuje možnost výběru exkluzivních barev, vnitřních obložení a detailů.

Lotus vyvinul schopnost vkládat kovové prvky přímo do karoserie karbonových vláken, takže logo je v jedné rovině s karoserií. V současné době má Evija na C-sloupku umístěnu britskou vlajku, ale je možné umístit zde jinou vlajku, rodinný erb nebo osobní logo.

Lotus také připravuje komplexní program aktivit na míru pro majitele Evijy. Ty budou zahrnovat VIP traťové dny a další exkluzivní motoristické příležitosti.

EVIJA  V ČÍSLECH